DEAC (Distance Education Accrediting Commission)
Akreditasyon bir kurum veya program tarafından önerilen
eğitimin kalitesinin gözden geçirilmesi sürecidir. Akreditasyon, öncelikle
öğrencilerin, ailelerin, toplumun ve hükümetin resmi kurumlarının bir kurumun
sağladığı eğitimin kalitesini anlamalarının ilk yoludur. DEAC 1926’da Amerika
Birleşik Devletlerinde NHSC (the National Home Study Council) olarak yazışma
okullarının kalitesinden emin olmak için kurulmuştur. 1994-2014 yıları arasında
DETC (Distance Education and Training Council) adını alarak uzaktan eğitim
kurumları üzerinde aynı faaliyetlerini sürdürmüştür, 2015 yılında ise bugünkü DEAC
adını almıştır.
DEAC gibi akreditasyon sağlayan kuruluşlar akreditasyon
standartlarını oluşturmak ve kurumların ve programların bu standartlara
uygunluğunu gözden geçirmek amacıyla oluşturulmuş hükümete bağlı olmayan özel
kuruluşlardır.
DEAC Akreditasyon Sürecinde;
- Kendi kendini değerlendirme raporu hazırlanır, bu raporda kurum akreditasyon standartlarını ve politikalarını nasıl karşıladığına dair detaylı bir sınavdan geçer.
- Bir ekip (eğitim yöneticileri, öğretim elemanları, alanında uzmanlaşmış uygulamacılar vs. oluşan) saha ziyareti yapar ve bu ekip tarafından hazırlanan raporla akreditasyon standartlarına uyulup uyulmadığı belirlenir.
-
Son gözden
geçirme ve akreditasyon kararı akreditasyon kuruluşunun karar vermeye yetkili
komisyonu tarafından verilir. Komisyon üyeleri eğitim yöneticileri, öğretim
üyeleri, toplum üyeleri ve ilgili alanda uzman diğer uzmanlardan oluşmaktadır.
DEAC Akreditasyon standartları – akademik kalite, öğretim
programı gereksinimleri, öğretim üyeleri, öğrenci hizmetleri, etik iş
uygulamaları, akademik destek hizmetleri, öğrenme ve araştırma kaynakları,
idari kapasite, finansal kapasite.
DEAC akreditasyon politikası – Politikalar, akreditasyon
sürecini, önemli değişimler, son tarih süreci, başvurular, bilgi paylaşımı ve
çıkar çatışmasını tanımlamaktadır. Politikalar kurum ve toplum danışmanlığı ile
geliştirilmektedir.
EADTU (The European Association of Distance Teaching Universities)
EADTU Avrupa üniversitelerinde çevrimiçi, açık ve esnek
öğrenimde kurumsal birliktelik sağlamak için çabalamaktadır. EADTU üyelikleri Avrupa’da
25 farklı ulusta, 200 üniversite ve yaklaşık 3 milyon öğrenciyi içermektedir.
EADTU, uzaktan eğitim veren yükseköğrenim kurumlarında
yaşam boyu, açık ve esnek öğrenme misyonu ile Avrupa Komisyonunun önemli bir
parçasıdır. Bologna Deklarasyonu ve ETC2020 Stratejisi dahilinde ELS’nin (European
Learning Space) oluşturulması sorumluluğunu üslenmiştir.
Avrupa’da açık ve uzaktan yükseköğrenimin 3 önemli
özelliğini şu şekilde tanımlamaktadır:
- Öğrenci merkezli öğrenme bazlı yüksek kalitede çevrimiçi öğrenme ortamları,
- Öğrencilere gereksinim duydukları yerde ve zamanda yükseköğrenim alabilecekleri esnek, içsel yapılar ve yöntemler doğrultusunda açıklığı sunabilmek,
- Öğrencilere ulusal, bölgesel ve kurumsal sınırları aşabilecek şekilde öğrenebilecekleri şekilde ağ oluşturan (networked) bir eğitim ve hareketlilik sunabilmek.
.
EADTU,
- Yaşam boyu öğrenmeyi düzenleyici kurumsal stratejiler ve iş modelleri önermektedir.
- Çevrimiçi ve açık öğrenmede tematik araştırma grupları oluşturarak araştırma projeleri, doktora öğrencileri işbirlikçi programlar, araştırma görevlisi değişimi gibi araştırmayı teşvik eden uygulamalar yapmaktadır.
- E-xellence ve OpenupEd etiketi veren bir kalite güvence kuruluşudur.
- Açık Öğretim ve MOOCs gibi gelişmeleri desteklemek için OpenupEd etiketi vermeye başlamıştır. Öğrencilerin sadece çevrimiçi teknolojiler yoluyla değil esnek ve kucaklayıcı yapılar ve yöntemlerle yükseköğrenim almalarını, diğer bir ifadeyle yükseköğrenimde açıklığı desteklemektedir.
- Öğrencilerin ulusal, bölgesel ve kurumsal sınırların ötesinde ağ bağlantılı öğretim programları yoluyla sanal hareketliliğini teşvik edici projeleri ve girişimleri desteklemektedir.
ABET
Uygulamalı bilimler, bilgisayar, mühendislik ve mühendislik
teknolojisi programlarında akreditasyon veren, kar amacı gütmeyen ve hükümete
bağlı olamayan bir akreditasyon kuruluşudur. Çevrimiçi formatta verilen uzaktan
eğitim veya alternatifi (bireysel dersler, ev ödevleri, sınıf araştırma
projeleri vs.) programları da akredite etmektedir.
ABET tarafından akredite edilmiş
çevrimiçi programlar:
Air Force Institute of
Technology
Wright-Patterson Air Force Base, Ohio, U.S.
Systems Engineering (MS)
Wright-Patterson Air Force Base, Ohio, U.S.
Systems Engineering (MS)
Arizona State
University
Tempe, Arizona, U.S.
Electrical Engineering (BSE)
Tempe, Arizona, U.S.
Electrical Engineering (BSE)
Capella University
Minneapolis, Minnesota, U.S.
Information Technology (BS)
Minneapolis, Minnesota, U.S.
Information Technology (BS)
East Carolina
University
Greenville, NC, U.S.
Occupational Safety (MS)
Greenville, NC, U.S.
Occupational Safety (MS)
Eastern Kentucky
University
Richmond, KY, U.S.
Fire Protection and Safety Engineering Technology (BS)
Richmond, KY, U.S.
Fire Protection and Safety Engineering Technology (BS)
Excelsior College
Albany, New York, U.S.
Electrical Engineering Technology (BS)
Nuclear Engineering Technology (BS)
Albany, New York, U.S.
Electrical Engineering Technology (BS)
Nuclear Engineering Technology (BS)
Middle Georgia State
University
Macon, GA, U.S.
Information Technology (Macon and Warner Robins) (BS)
Macon, GA, U.S.
Information Technology (Macon and Warner Robins) (BS)
Johns Hopkins
University
Baltimore, Maryland, U.S.
Systems Engineering (MSE)
Baltimore, Maryland, U.S.
Systems Engineering (MSE)
Oakland University
Rochester, Michigan, U.S.
Occupational Safety and Health (BS)
Rochester, Michigan, U.S.
Occupational Safety and Health (BS)
Regis University
Denver, Colorado, U.S.
Computer Information Systems (BS)
Computer Networking (BS)
Computer Science (CPS) (BS)
Denver, Colorado, U.S.
Computer Information Systems (BS)
Computer Networking (BS)
Computer Science (CPS) (BS)
Stony Brook University
New York, NY, U.S.
Electrical Engineering (BS)
New York, NY, U.S.
Electrical Engineering (BS)
Thomas Edison State
College
Trenton, New Jersey, U.S.
Nuclear Energy Engineering Technology (BS)
Electronics Systems Engineering Technology (BSAST)
Trenton, New Jersey, U.S.
Nuclear Energy Engineering Technology (BS)
Electronics Systems Engineering Technology (BSAST)
Trinidad State Junior
College
Trinidad, Colorado, U.S.
Occupational Safety and Health Technology (AAS)
Trinidad, Colorado, U.S.
Occupational Safety and Health Technology (AAS)
University of Southern
Mississippi
Hattiesburg, Mississippi, U.S.
Construction Engineering Technology (BS)
Hattiesburg, Mississippi, U.S.
Construction Engineering Technology (BS)
Walden University
Minneapolis, Minnesota, U.S.
Information Technology (BS)
Minneapolis, Minnesota, U.S.
Information Technology (BS)
ABET akreditasyonu, derece veren üniversite programlarının
uzmanlığa yönelik kalite standartlarını karşılayıp karşılamadığı konusunda
güvence vermektedir. Kurumları değil programları akredite etmektedir.
ABET akreditasyon süreci gönüllülük esasına göre
yapılmaktadır. 2015 yılı itibarıyla 29 farklı ülkede, 700 üniversitede, 3600
program, ABET akreditasyonu almıştır. Yaklaşık 85,000 öğrenci her yıl ABET
tarafından akredite edilmiş programlardan mezun olmaktadır.
ABET, CHEA tarafından tanınmaktadır.
EFMD
Merkezi Brüksel, Belçika’da bulunan uluslararası bir örgüttür.
81 ülkeden akademik, iş, devlet hizmeti ve danışmanlık konularında destek veren
yaklaşık 800 üyesi vardır.
Yönetim alanında bilgi, araştırma, ağ ve tartışmada yenilik
ve iyi uygulamalar sunan tek forumdur. Uluslararası olarak yönetimi
geliştirmede mükemmelliği arttırmak için katalizör görevi gören EFMD,
- Özel şirketler ve akademik kurumlar arasında diyalogları güçlendirerek proje ve faaliyetleri koordine etmektedir.
- Dünya çapında yönetim geliştirme ve eğitimi anlayışını bir ağ kurarak yaymaktadır,
- Yönetim düşünce ve uygulamalarının devamlı iyileştirilmesi için yeni düşünceler geliştirir,
- Ayrılmış akademik alanlar ve iş uzmanlıklarını bir araya getirerek özel konular başlatır,
- İş ve yönetim eğitimi çevrelerindeki sürekli değişimler konusunda anlayış geliştirerek üyeleri arasında öğrenme, paylaşım ve ağı güçlendiren faaliyetler geliştirir,
- Asya, CIS ve Arap dünyasında uluslararası projeleri yöneterek, Batı Avrupa, Asya, Amerika, Kanada ve Avusturalya ile birliktelikler ve güçlü ilişkiler oluşturmaktadır,
- Akademi ve iş dünyası arasında köprüler oluşturarak uzmanlık ağlarına liderlik etmektedir,
- EQUIS, EPAS, CLIP&CEL ve EDAF geliştirme programlarını yürüterek dünyadaki yönetim eğitimi standartlarını yükseltmeyi amaçlamaktadır.
EFMD EQUIS kurum bazında akreditasyon verirken, EFMD EPAS ve EFMD CEL program bazında akreditasyon vermektedir. EFMD CLIP ise işbirlikçi öğrenme örgütlerini ve işbirlikçi üniversiteleri akredite etmektedir.
İşletme Okulları
EFMD, işletme okulları (business school) açısından 83
ülkeden yaklaşık 600 yükseköğrenim kurumundan oluşan uluslararası ağı temsil
etmektedir.
İşletme okulları EFMD ağındaki fırsatlardan
yararlanmaktadır, bu fırsatlar:
- Olaylar (sempozyum, kongre vs.), programlar ve seminerlere katılma
- Son trendler hakkında görüş sahibi olma,
- Açık ortamların en iyi uygulamalarını öğrenme,
- Kıyaslama fırsatlarına erişim
- Kendi örgütünü üne kavuşturma,
- Ağ ve paylaşım deneyimlerinde avantaj sağlama
- Kendi örgütünden konuşmacılar sağlama,
- Kendi kurumunun gücünü EFMD ağında gösterme
Lisans seviyesindeki programlar için genel akreditasyon kriterleri:
- Öğrenciler
- Programın eğitimsel hedefleri
- Öğrenci çıktıları
- Devamlı gelişim
- Öğretim programı
- Öğretim elemanı
- Faaliyetler
- Kurumsal destek
AACSB (The Association to Advance Collegiate Schools of Business)
AACSB işletme ve muhasebe programları için lisans, yüksek
lisans ve doktora seviyesinde uluslararası olarak tanınan bir akreditasyon
sunmaktadır. AASCB akreditasyon standartları işletme okullarında mükemmellik ve
devamlı gelişimi sürdürmek amacıyla geliştirilmiştir. AASCB akreditasyonu dünya
çapında tanınmış, uzun yıllardır süregelen, kurumlara ve kurumların işletme
programlarına bu alanda uzmanlaşmış bir akreditasyon kazandırmaktadır.
İşletme akreditasyonu için gereken standartlar:
- Stratejik Yönetim ve İnovasyon
- Katılımcılar- Öğrenciler, Öğretim üyeleri, uzman personel
- Öğrenme ve öğretme
- Akademinin ve uzmanlığın birbirine entegrasyonu
Kaynaklar:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder