11 Aralık 2015 Cuma

EFQM Mükemmellik Modeli


Avrupa Kalite Yönetimi Kurumu (EFQM, European Foundation for Quality Management) 1988 yılında 14 Avrupa şirketi (Bosch, BT, Bull, Ciba-Geigy, Dassault, Electrolux, Fiat, KLM, Nestlé, Olivetti, Philips, Renault, Sulzer, Volkswagen) tarafından Avrupa Komisyonu desteği alarak kurulmuştur, merkezi Brüksel’dedir. Kar amacı gütmeyen bu kuruluşun amacı kalitenin gelişimini değerlendirmek için metodolojik bir sistem kurmaktır.
EFQM, 1992 yılından bu yana her yıl bu modeli en iyi şekilde uygulayan kuruluşları Avrupa Mükemmellik Ödülü ile ödüllendirmektir. Avrupa Mükemmellik Ödülü, Deming (Japonya) ve Malcolm Baldrige (Amerika) ile birlikte iş dünyasında mükemmellik adına alınan en saygın 3 ödülden biri olarak kabul edilmektedir.
Bu modele neden ihtiyaç duyulmuş?
Dünyadaki hızlı değişimle birlikte kurumlar, toplumlar, ülkeler ve ekonomiler arasındaki bağlılık ve dayanışma güçlenmekte ve karmaşık hale gelmektedir.  Bu ortama uyum sağlamak için herhangi bir kurum kendini yenileme ve gelişme ihtiyacı duymaktadır. Her şeyden önce bir kurum paydaşlarının beklentilerini ve gereksinimlerini etkili bir şekilde yönetmek, dengelemek ve anlamak zorunda kalmaktadır. EFQM mükemmellik modeli bu karmaşıklığı yönetmek ve anlamak için kullanılan bir sistemdir.  Alanında lider kuruluşlar tarafından geliştirilmiş, devamlı gelişimi teşvik eden kullanışlı ve fayda sağlayan bir modeldir.
Bu model hangi amaçla kullanılmaktadır?
Farklı sektörlerdeki kuruluşların yönetim yaklaşımlarını sorgulayabilmeleri için pratik bir araç olarak ortaya çıkan EFQM Mükemmellik Modeli bu ihtiyaca cevap vermek için;
o  Kurumsal mükemmelliğe giden yolda nerede olduğunun değerlendirilmesi, belirlenmiş vizyonu ve misyonu ile ilişkili olarak temel kuvvetli yönlerinin ve olası iyileştirme alanlarının farkına varılması için kuruluşa yardımcı olunması,
o  Kuruluşun fikirleri kendi bünyesinde veya dışında etkili biçimde yayabilmesini kolaylaştırmak üzere ortak bir dil ve düşünce tarzının oluşturulması,
o  Mevcut ve planlanan girişimlerin bütünleştirilmesi, tekrarların önlenmesi ve yapılması gerekenlerin belirlenmesi,
o  Kuruluşun yönetim sistemi için temel bir yapı oluşturulması
amacıyla kullanılmaktadır.
Bu modeli oluşturan bileşenler nelerdir?

EFQM mükemmellik modeli, insanların kendi kurumlarının yapabilecekleri ve çıktıları arasındaki ilişkilerin nedenlerini ve etkilerini anlamalarını sağlamaktadır. Bu model bir dizi birbiri ile bütünleşmiş bileşenlerden oluşmaktadır:


Modelin güzelliği; boyutu, sektörü, yaşı ne olursa olsun herhangi bir kuruma uygulanabilir olmasıdır. Kurum dışında veya kurum içinde üyeler arasında bilgi ve deneyimlerin paylaşılması konusunda ortak bir dil geliştirmektedir.
Mükemmelliğin Temel Kavramları
Mükemmel bir örgütsel kültürün özelliklerini tanımlamak için kullanılabilir. Bu kavramlar üst yönetim için ortak bir dil geliştirmeye hizmet etmektedir. 8 temel kavram vardır:
o    Müşterilere değer vermek
o    Sürdürülebilir bir gelecek yaratmak
o    Örgütsel kapasiteyi geliştirmek
o    Yaratıcılığı ve inovasyonu kullanmak
o    Vizyon, ilham ve dürüstlükle yönlendirmek
o    Becerikli yönetmek
o    İnsanların yeteneklerini başarıya dönüştürmek
o    Öne çıkan sonuçları desteklemek
Ölçütler
EFQM mükemmellik modeli kaliteyi değerlendirme sürecini 9 ölçüte bağlı bir anlayışa dayandırmaktadır. Bu ölçütler 2 kategoriye ayrılmıştır:
1.      Kolaylaştıran Ölçütler
Modelin sol yanında yer alan 5 ölçüttür. Bunlar bir kurumun stratejisini uygulamak ve geliştirmek için ihtiyaç duyduğu şeylerdir.
o     Liderlik
o     Çalışanlar
o     Strateji
o     Ortaklıklar ve kaynaklar
o     Süreçler, ürünler ve hizmetler

2.      Sonuç Ölçütleri
Modelin sağ tarafında yer alan 4 ölçüttür. Bunlar bir kurumun stratejik hedeflerine bağlı olarak başardıkları sonuçlardır.
oÇalışanların sonuçları
oMüşterilerin sonuçları
oToplumsal sonuçlar
oPerformans sonuçları
Modele göre performansa, müşterilere, çalışanlara ve topluma yansıyan mükemmel sonuçlar, politika ve stratejinin, çalışanların, kaynakların ve süreçlerin uygun bir liderlik anlayışıyla yönlendirilmesi ile sağlanabilmektedir.
RADAR
RADAR mantığı, bir kurumun performansını sorgulayan yapısal bir yaklaşım sunan, dinamik bir değerlendirme sistemi ve güçlü bir yönetim aracıdır.
En üst seviyedeki RADAR mantığına göre bir kurum:
o   Stratejisinin bir parçası olarak başarmak istediği sonuçları belirlemeli,
o   Hem şimdi hem de gelecekte gerekli sonuçları almak için bütünleşmiş bir dizi yaklaşımlar geliştirmeli ve planlamalı,
o   Tamamlandığından emin olmak için yaklaşımları stratejik bir yolla yerleştirilmeli,
o   Devam eden ve başarılan öğrenme etkinliklerinin sonuçlarının analizi ve görüntülenmesine dayalı olarak tamamlanan yaklaşımlar düzeltilmeli ve değerlendirilmeli.
EFQM mükemmellik modeli Avrupa’da yaklaşık 30000 kurum tarafından kullanılmaktadır. 20 yılı aşkın bir zamandır bu kurumların öğrenmeleri ve deneyimleri ile bu model geliştirilmektedir. 
Kaynaklar:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder