SACS
(Southern Association of Colleges and Schools) üniversiteler komisyonu, Amerika’da güney eyaletlerde (Alabama,
Florida, Georgia, Kentucky, Louisiana, Mississippi, Kuzey Carolina, Güney
Carolina, Tennessee, Texas, Virginia, Latin Amerika) lisans, yüksek lisans
veya doktora derecesi veren yükseköğrenim kurumlarının akreditasyonu için
kurulmuş bölgesel bir akreditasyon
kuruluşudur. Bu komisyon diğer uluslararası yükseköğrenim kurumlarının da
uygulamalarını kabul etmektedir.
SACS üniversiteler komisyonu tarafından
akredite edilmesi için bir kurumun (1) yükseköğrenime uygun bir misyonu
olmalı, (2) bu misyonu desteklemek ve sonuçlandırmak için yeterli hizmetleri,
programları ve kaynakları olmalı, (3) misyonu ile tutarlı ve önerdiği derecelere
uygun belirli eğitimsel hedefleri olmalı ve bu hedeflere ulaşmada başarıp olup
olmadığını göstermesi gerekmektedir.
SACS’ın
2 adet akreditasyon kuruluşu vardır: (1) Üniversiteler Komisyonu, (2)
Akreditasyon ve Okul Gelişimi Konseyi. SACS Üniversiteler Komisyonu
yükseköğrenim derecesi veren kurumları akredite etmektedir. Diğeri ise ilkokul,
ortaokul ve lise düzeyindeki okulları akredite etmektedir.
SACS
1895 yılında kurulmuştur, SACS Üniversiteler Komisyonu ise 1912 yılında
kurulmuştur.
SACS Üniversiteler Komisyonunun akreditasyon süreci:
(1)
Akredite edilecek kurum içinde alınan müşterek
karar ve bir analiz
(2)
Kurum dışından kişilerce önceden haber verilerek
yapılan değerlendirme
(3)
SACS üniversiteler komisyonunun seçilmiş yönetim
kurulu üyelerince verilen son karar
Akredite edilen kuruluşlar iç denetimlerini periyodik olarak
yaparlar. İdari personel, öğretim elemanları,
öğrenciler, yönetim kurulu ve diğer sürece uygun öğeler iç denetimde
incelenir. Burada özellikle ilgili kurumun akreditasyon gereksinimlerini yerine
getirip getirmediği, belirtilen misyonu başarma durumları incelenir.
SACS Üniversiteler Komisyonu uzaktan ve yazışma eğitimi programlarını
da akredite etmektedir.
SACS Üniversiteler Komisyonu Akreditasyon Standartları:
a. Kurumsal
misyon, yönetim ve etkililik
i.
Kurumsal misyon
ii.
Yönetim ve idare
(CEO değerlendirme/seçme, yönetim kurulu kontrolü,
yönetim kurulu çıkar çatışması, dış etkiler, yönetim kurulu üyeliğinden
çıkarma, yönetim kurulu/idare ayrımı, kurumsal yapı, nitelikli idari/akademik
personel, personel başvurusu, idari personel değerlendirme, üniversitelerarası
spor kontrolü, fon sağlama faaliyetleri, kurumla ilişkili varlıklar, fikri
mülkiyet hakları)
iii.
Kurumsal etkililik
Beklenen çıktılar, eğitim programları, idari destek
hizmetleri, akademik ve öğrenci destek hizmetleri, misyona yönelik araştırma,
misyona yönelik toplum hizmeti, kalite geliştirme planı
b. Programlar
i.
Diğer eğitim programları
Kabul edilen akademik programlar, devam eden
eğitim/hizmet programları, kayıt kabul politikaları, akademik kredilerin
kabulü, akademik politikalar, kredi ödüllendirme uygulamaları, sözleşmeye
dayalı anlaşmalar, kredisizden krediliye geçiş, akademik destek hizmetleri,
öğretim programı sorunluluğu, akademik program koordinasyonu, teknoloji
kullanımı
ii.
Lisansüstü eğitim programları
Genel eğitim yeterlilikleri, derece için kurumsal
krediler, lisansüstü program gereksinimleri, öğretim elemanının en son akademik
derecesi
iii.
Lisans ve lisansüstü uzmanlık programları
Lisansüstü programların zorluğu, lisans öğretim
programı, lisans derecesi için kurumsal krediler, lisansüstü program
gereksinimleri
iv.
Öğretim elemanları
Öğretim elemanı yeterliliği, öğretim elemanı
değerlendirme, öğretim elemanı gelişimi, akademik bağımsızlık, yönetimde
öğretim elemanının rolü
v.
Kütüphane ve diğer öğrenme kaynakları
Öğrenme/bilgi
kaynakları, kütüphane kullanım talimatı, nitelikli personel
vi.
Öğrenci işleri ve hizmetleri
Öğrenci hakları, öğrenci kayıtları, nitelikli personel
c. Kaynaklar
i.
Finansal kaynaklar
Finansal istikrar, finansal yardım denetimleri, mali
durum kontrolü, dış fonların/sponsorlu araştırmaların kontrolü
ii.
Fiziksel kaynaklar
Fiziksel kaynakların kontrolü, kurumsal ortam,
fiziksel etkinlikler
d. Komisyon
politikalarına karşı kurumsal sorumluluk
Komisyonun değişen
politika ve prosedürlerine uyma sorumluluğu, diğer komisyon politikalarına uyum
sorumluluğu, komisyonun temsil durumu
Federal Gereksinimler
SACS üniversiteler komisyonu, ABD
Eğitim Departmanı (US Department of Education) tarafından tanınmaktadır.
Yukarıdaki belirtilen akreditasyon standartları dışında ABD Eğitim Bakanlığı
tarafından düzenlenen federal gereksinimler doğrultusunda federal statü ayrıca
aşağıdaki kriterlerle denetlenmektedir.
1. Öğrenci
başarısı
2. Öğretim
programı (misyonu, amacı, diploma, sertifika ve ödül derecesi vs.)
3. Yayın
politikaları
4. Programların
uzunluğu (süresi)
5. Öğrencilerin
şikayetleri
6. İyileştirme
çalışmaları
7. Program
sorumlulukları
8. Uzaktan
ve yazışma eğitimi (yüz yüze eğitimdeki öğrencilerle aynı haklara sahip olma,
uzaktan eğitim öğrencilerinin mahremiyetlerinin yazılı prosedürlerle korunması,
uzaktan eğitim öğrencilerinin kimliklerinin geçerliliğine yönelik ek öğrenci
sorumlulukları)
9. Kredi
saatlerinin tanımlanması
Kaynaklar:
SACS Üniversiteler Komisyonu Akreditasyon Prensipleri http://www.sacscoc.org/pdf/2012PrinciplesOfAcreditation.pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder