Amacı
|
: FEDEK,
farklı disiplinlerdeki Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya
Fakülteleri (FEF) öğretim programları için akreditasyon, değerlendirme ve
bilgilendirme çalışmaları yaparak, Türkiye’de FEF öğretiminin kalitesinin
yükseltilmesine katkıda bulunacaktır. FEDEK, FEF bölümlerinde eğitim-öğretim,
bilimsel araştırma ve topluma hizmeti ilerletmek amacıyla kurulmuştur.
|
Faaliyet Alanı
|
:
Program değerlendirme
|
Kuruluş Yılı
|
:
2009
|
Yetki/Tanınma
|
:
YÖK tarafından ulusal bir kalite güvence kuruluşu olarak tanınmaktadır.
|
Akreditasyon
süreci
|
: Program değerlendirme
süreci aşağıda verilen üç aşamadan oluşur:
1. Kurumun Hazırladığı Özdeğerlendirme Raporunun İncelenmesi: Özdeğerlendirme
raporu, kurumun akreditasyon için başvurduğu programları, bu programların
yürütülmesinde uygulanan süreçleri ve ilgili tüm akademik ve idari birimleri
belli bir formatta açıklayan ve değerlendirilen kuruma ait bir tanıtım
belgesidir. Özdeğerlendirme raporunun incelenmesi sırasında değerlendirme
takımı üyelerince eksik görülen ya da yetersiz bulunan her türlü bilgi ve
belge kurum ziyaretini beklemeden kurumdan istenir. Kurumlar,
değerlendirilecek programlarının her birinden değerlendiriciler tarafından belirlenecek
rastgele bir yöntemle seçilecek mezunların not belgelerini (transkript)
ziyaret öncesi incelemeleri için değerlendirme takımına gönderecektir.
2.
Kurum Ziyareti: Değerlendirme takımı, özdeğerlendirme raporunu ve kurumdan
istenen ek bilgi ve belgeleri incelemesinin yanı sıra, bir kurum ziyareti ve
yerinde inceleme yapar.
3.
Değerlendirme Takımı Tarafından Rapor Hazırlanması: Değerlendirme
takımı kurum ziyaretini izleyen altmış (60) gün içinde, özdeğerlendirme
raporunun içeriği, kurumdan talep edilen bilgi ve belgeler ve kurum ziyareti
sırasında yapılan görüşmeler, görülen mekanlar, incelenen belgeler, edinilen
bilgileri içeren bir taslak rapor hazırlar ve FEDEK’a teslim eder.
|
Standartlar/Ölçütler
|
: FEN
ALANI PROGRAMLARI
KİMYA
|
Bu
program ölçütleri başlığında “kimya” nitelemesi bulunan temel bilim
programları için geçerlidir. Mezunların, programın öngördüğü amaçlar
doğrultusunda aşağıdaki alanlarda bilgi, beceri ve yetkinlik kazandığı
kanıtlanmalıdır.
Temel ve enstrümental analitik kimya;
Anorganik kimya;
Organik kimya;
Biyokimya;
Fizikokimya ve kuvantum kimyası;
Yukarıdaki alanları daha ayrıntılı şekilde genişletecek ve tamamlayacak
nitelikte ayırma teknikleri, elektroanalitik kimya, çevre, gıda, yüzey
kimyası, endüstriyel kimya, örnekleme ve örnek hazırlama, laboratuvar ve iş
güvenliği, kemometri, ve benzeri ilgili konularda seçmeli ve/veya zorunlu
derslerle alınacak bilgiler.
|
FİZİK
|
Bu
program ölçütleri başlığında “fizik” nitelemesi bulunan temel bilim
programları için geçerlidir. Mezunların, programın öngördüğü amaçlar
doğrultusunda aşağıdaki alanlarda bilgi, beceri ve yetkinlik kazandığı
kanıtlanmalıdır.
Klasik mekanik;
Elektrik ve elektromanyetizma;
Termodinamik;
İstatistiksel fizik;
Kuantum mekaniği;
Nükleer fizik;
Yukarıdaki alanları daha ayrıntılı şekilde genişletecek ve tamamlayacak
nitelikte, sağlık fiziği, biyofizik, nanofizik, yüksek enerji fiziği,
yenilenebilir enerji, katı hal fiziği, görecelik, plazma fiziği,
astrofizik, yarıiletkenler, optik, optoelektronik, parçacık, atomik fizik,
reaktör fiziği, ölçüm bilimi (metroloji) ve benzeri ilgili konularda
seçmeli ve/veya zorunlu derslerle alınacak bilgiler.
|
SOSYAL ALAN PROGRAMLARI
TARİH
|
Bu
program ölçütleri başlığında “Tarih” nitelemesi bulunan programlar için
geçerlidir. Mezunların, programın öngördüğü amaçlar doğrultusunda aşağıdaki
alanlarda bilgi, beceri ve yetkinlik kazandığı kanıtlanmalıdır.
Yerel tarih hakkında bilgi sahibi olma;
Türkiye tarihi hakkında bilgi sahibi olma;
Avrupa ve Dünya kronolojisi hakkında bilgi sahibi olma;
Toplumların, kültürlerin ve kurumların zamana bağlı değişme süreçlerinin
farkında olma;
Değişik zaman dilimleri ve metinlerdeki farklı tarihsel yaklaşımların
farkında olma;
Belirli tarihsel gelişmeleri ve bunları geniş anlamda tanımlama ve
açıklayabilme;
Temel tarihsel bilgiyi anlama yeteneğine sahip olma;
Tarihi olayların sebep ve sonuçlarını belirleme ve analiz edebilme;
Tarihi olaylar hakkında güvenilebilir raporlar planlama ve üretebilme;
Diğer sosyal/insani bilimler (edebiyat, sanat tarihi, arkeoloji, hukuk,
sosyoloji, felsefe, vb.) alanlarından faydalanabilme;
|
TÜRK
DİLİ VE EDEBİYATI
|
Bu
program ölçütleri başlığında “Türk Dili ve Edebiyatı” nitelemesi bulunan
programlar için geçerlidir. Mezunların, programın öngördüğü amaçlar
doğrultusunda aşağıdaki alanlarda bilgi, beceri ve yetkinlik kazandığı
kanıtlanmalıdır.
Türk Dili ve Edebiyatının tarihî gelişimi ve güncel konumu hakkında bilgi
sahibi olma; eski/yeni Türk Dili/Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı ve Çağdaş
Türk Edebiyatı hakkında bilgi sahibi olma;
Türk Dili ve Edebiyatının ürünlerini bilimsel ölçütler çerçevesinde anlama
ve inceleme;
Türkçeyi güzel ve doğru bir şekilde kullanabilme; dil ve edebiyat
bilgilerini kullanabilme becerisine sahip olma;
Dil ve edebiyat problemlerinin çözümüne yönelik olarak disiplinler arası
yaklaşıma sahip olma;
Çağın getirdiği güncel dil ve edebiyat alanlarındaki problemlerin farkında
olma;
Temel dil ve edebiyat bilgilerini kavrama becerisini kazanmış ve alan
bilgilerini eğitim öğretim amacına yönelik olarak kullanabilecek durumda
olma;
|
|
Akreditasyon
Kurulu
|
: FEFAK,
altı üniversite öğretim üyesi (üçü sosyal bilimler, üçü fen bilimleri), bir Türk
Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) temsilcisi, bir Türkiye Kalite Derneği (KALDER)
temsilcisi ve üniversite dışından bir temsilci olmak üzere toplam 9 (dokuz) üyeden
oluşur.
|
Dış
Değerlendirme
|
: İç kalite
denetimlerine ilave olarak, FEDEK kendisini bir dış kalite değerlendirme
kuruluşuna denetletir. Bu denetlemelerin yaptırılacağı kuruluşlar ve
zamanlamaları, FEDEK’in ulusal ve uluslararası tanınma gerekleri de göz önünde
tutularak Yönetim Kurulu tarafından kararlaştırılır.
|
|
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder