3 Kasım 2015 Salı

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)


Amacı
: FEDEK, farklı disiplinlerdeki Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri (FEF) öğretim programları için akreditasyon, değerlendirme ve bilgilendirme çalışmaları yaparak, Türkiye’de FEF öğretiminin kalitesinin yükseltilmesine katkıda bulunacaktır. FEDEK, FEF bölümlerinde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve topluma hizmeti ilerletmek amacıyla kurulmuştur.
 
Faaliyet Alanı
: Program değerlendirme
 
Kuruluş Yılı
: 2009
 
Yetki/Tanınma
: YÖK tarafından ulusal bir kalite güvence kuruluşu olarak tanınmaktadır.
 
Akreditasyon süreci
: Program değerlendirme süreci aşağıda verilen üç aşamadan oluşur:
1. Kurumun Hazırladığı Özdeğerlendirme Raporunun İncelenmesi: Özdeğerlendirme raporu, kurumun akreditasyon için başvurduğu programları, bu programların yürütülmesinde uygulanan süreçleri ve ilgili tüm akademik ve idari birimleri belli bir formatta açıklayan ve değerlendirilen kuruma ait bir tanıtım belgesidir. Özdeğerlendirme raporunun incelenmesi sırasında değerlendirme takımı üyelerince eksik görülen ya da yetersiz bulunan her türlü bilgi ve belge kurum ziyaretini beklemeden kurumdan istenir. Kurumlar, değerlendirilecek programlarının her birinden değerlendiriciler tarafından belirlenecek rastgele bir yöntemle seçilecek mezunların not belgelerini (transkript) ziyaret öncesi incelemeleri için değerlendirme takımına gönderecektir.
2. Kurum Ziyareti: Değerlendirme takımı, özdeğerlendirme raporunu ve kurumdan istenen ek bilgi ve belgeleri incelemesinin yanı sıra, bir kurum ziyareti ve yerinde inceleme yapar.
3. Değerlendirme Takımı Tarafından Rapor Hazırlanması: Değerlendirme takımı kurum ziyaretini izleyen altmış (60) gün içinde, özdeğerlendirme raporunun içeriği, kurumdan talep edilen bilgi ve belgeler ve kurum ziyareti sırasında yapılan görüşmeler, görülen mekanlar, incelenen belgeler, edinilen bilgileri içeren bir taslak rapor hazırlar ve FEDEK’a teslim eder.
 
Standartlar/Ölçütler
: FEN ALANI PROGRAMLARI
 KİMYA
Bu program ölçütleri başlığında “kimya” nitelemesi bulunan temel bilim programları için geçerlidir. Mezunların, programın öngördüğü amaçlar doğrultusunda aşağıdaki alanlarda bilgi, beceri ve yetkinlik kazandığı kanıtlanmalıdır.
 Temel ve enstrümental analitik kimya;
 Anorganik kimya;
 Organik kimya;
 Biyokimya;
 Fizikokimya ve kuvantum kimyası;
 Yukarıdaki alanları daha ayrıntılı şekilde genişletecek ve tamamlayacak nitelikte ayırma teknikleri, elektroanalitik kimya, çevre, gıda, yüzey kimyası, endüstriyel kimya, örnekleme ve örnek hazırlama, laboratuvar ve iş güvenliği, kemometri, ve benzeri ilgili konularda seçmeli ve/veya zorunlu derslerle alınacak bilgiler.
 
FİZİK
Bu program ölçütleri başlığında “fizik” nitelemesi bulunan temel bilim programları için geçerlidir. Mezunların, programın öngördüğü amaçlar doğrultusunda aşağıdaki alanlarda bilgi, beceri ve yetkinlik kazandığı kanıtlanmalıdır.
 Klasik mekanik;
 Elektrik ve elektromanyetizma;
 Termodinamik;
 İstatistiksel fizik;
 Kuantum mekaniği;
 Nükleer fizik;
 Yukarıdaki alanları daha ayrıntılı şekilde genişletecek ve tamamlayacak nitelikte, sağlık fiziği, biyofizik, nanofizik, yüksek enerji fiziği, yenilenebilir enerji, katı hal fiziği, görecelik, plazma fiziği, astrofizik, yarıiletkenler, optik, optoelektronik, parçacık, atomik fizik, reaktör fiziği, ölçüm bilimi (metroloji) ve benzeri ilgili konularda seçmeli ve/veya zorunlu derslerle alınacak bilgiler.
 
 
 SOSYAL ALAN PROGRAMLARI
TARİH
Bu program ölçütleri başlığında “Tarih” nitelemesi bulunan programlar için geçerlidir. Mezunların, programın öngördüğü amaçlar doğrultusunda aşağıdaki alanlarda bilgi, beceri ve yetkinlik kazandığı kanıtlanmalıdır.
 Yerel tarih hakkında bilgi sahibi olma;
 Türkiye tarihi hakkında bilgi sahibi olma;
 Avrupa ve Dünya kronolojisi hakkında bilgi sahibi olma;
 Toplumların, kültürlerin ve kurumların zamana bağlı değişme süreçlerinin farkında olma;
 Değişik zaman dilimleri ve metinlerdeki farklı tarihsel yaklaşımların farkında olma;
 Belirli tarihsel gelişmeleri ve bunları geniş anlamda tanımlama ve açıklayabilme;
 Temel tarihsel bilgiyi anlama yeteneğine sahip olma;
 Tarihi olayların sebep ve sonuçlarını belirleme ve analiz edebilme;
 Tarihi olaylar hakkında güvenilebilir raporlar planlama ve üretebilme;
 Diğer sosyal/insani bilimler (edebiyat, sanat tarihi, arkeoloji, hukuk, sosyoloji, felsefe, vb.) alanlarından faydalanabilme;
 
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Bu program ölçütleri başlığında “Türk Dili ve Edebiyatı” nitelemesi bulunan programlar için geçerlidir. Mezunların, programın öngördüğü amaçlar doğrultusunda aşağıdaki alanlarda bilgi, beceri ve yetkinlik kazandığı kanıtlanmalıdır.
 Türk Dili ve Edebiyatının tarihî gelişimi ve güncel konumu hakkında bilgi sahibi olma; eski/yeni Türk Dili/Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı ve Çağdaş Türk Edebiyatı hakkında bilgi sahibi olma;
 Türk Dili ve Edebiyatının ürünlerini bilimsel ölçütler çerçevesinde anlama ve inceleme;
 Türkçeyi güzel ve doğru bir şekilde kullanabilme; dil ve edebiyat bilgilerini kullanabilme becerisine sahip olma;
 Dil ve edebiyat problemlerinin çözümüne yönelik olarak disiplinler arası yaklaşıma sahip olma;
 Çağın getirdiği güncel dil ve edebiyat alanlarındaki problemlerin farkında olma;
 Temel dil ve edebiyat bilgilerini kavrama becerisini kazanmış ve alan bilgilerini eğitim öğretim amacına yönelik olarak kullanabilecek durumda olma;
 
 
Akreditasyon Kurulu

:  FEFAK, altı üniversite öğretim üyesi (üçü sosyal bilimler, üçü fen bilimleri), bir Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) temsilcisi, bir Türkiye Kalite Derneği (KALDER) temsilcisi ve üniversite dışından bir temsilci olmak üzere toplam 9 (dokuz) üyeden oluşur.

 

Dış Değerlendirme

: İç kalite denetimlerine ilave olarak, FEDEK kendisini bir dış kalite değerlendirme kuruluşuna denetletir. Bu denetlemelerin yaptırılacağı kuruluşlar ve zamanlamaları, FEDEK’in ulusal ve uluslararası tanınma gerekleri de göz önünde tutularak Yönetim Kurulu tarafından kararlaştırılır.

 
 

Kaynaklar:
http://www.fedek.org.tr/Belgeler.php

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder